Info@tahafan.ir

۰۹۱۲۰۴۰۴۵۸۶ مشاوره

درست همینجا ،

طرح گرافیکی دستگاه گردگیر سیکلون

نحوه عملکرد و مزایای استفاده از دستگاه سیکلون

دستگاه سیکلون دستگاهی است که برای جمع‌آوری کارآمد گردوغبار و مواد ریزی که به‌واسطه انجام عملیات ماشینی مانند صافکاری یا بندکشی و غیره ایجاد شده‌اند، طراحی شده است.

 

نحوه عملکرد دستگاه سیکلون

 

در بیشتر وقت‌ها، دستگاه سیکلون به نام یک دستگاه سیکلون دو مرحله‌ای خوانده می‌شود، زیرا این دستگاه برخلاف دستگاه‌های گردگیر متعارف دو نقطه جمع‌آوری برای گردوغبار و خاکروبه دارد. اولین نقطه جمع‌آوری برای خاکروبه‌ها و ذرات سنگین‌تر است، درحالی‌که نقطه جمع‌آوری دوم برای مواد و ذرات ریزتر به کار می‌رود. دستگاه سیکلون از نیروی سانتریفیوژی به‌عنوان ابزار اصلی جداسازی ذرات مواد استفاده می‌کند. جریان هوا به‌محض وارد شدن به دستگاه سیکلون به یک مارپیچ سانتریفیوژی یا اسپیرال منتقل می‌شود. این اقدام، ذرات بزرگ‌تر را با فشار از جریان هوا به نقطه جمع‌آوری اول می‌راند، درحالی‌که ذرات ریزتر با جریان هوا به دومین عنصر فیلتر مرحله‌ای می‌رود. سپس، ذراتی که فیلتر جمع‌آوری کرده است، در نقطه جمع‌آوری دوم جمع می‌شوند.

 

قسمت‌های مختلف دستگاه سیکلون
اجزای مختلف دستگاه سیکلون

 

دستگاه سیکلون دستگاهی است که عمل جداسازی را بر اساس نیروی گریز از مرکز انجام می‌دهد. جریان گاز حامل غبار از دیواره بالایی بدنه دستگاه سیکلون که به شکل استوانه است و به یک مخروط ناقص وصل می‌شود وارد دستگاه شده و به طرف پایین جریان می‌یابد و ابتدا در فضای حلقوی بین سطح جانبی لوله خروجی و سطح داخلی استوانه سیکلون و سپس در محفظه سیکلون به چرخش درمی‌آید و به این ترتیب یک گرداب محیطی را ایجاد می‌کند. این عمل باعث افزایش نیرو گریز از مرکز می‌شود و ذرات غبار همراه گاز را به طرف دیواره قسمت استوانه‌ای و مخروط می‌راند. در قسمت مخروطی، جریان گاز جهت خود را عوض می‌کند و به طرف بالا و لوله خروجی می‌رود. ذرات غبار پس از تماس با دیواره دستگاه سیکلون به قسمت پایین آن ریزش کرده و از طریق خروجی خارج می‌شوند.

 

نمونه ای از یک دستگاه سیکلون
دستگاه سیکلون

 

مزایای استفاده از دستگاه گردگیر سیکلون

 

هنگام خالی کردن کیسه جمع‌آوری مواد دستگاه سیکلون استاندارد، به‌محض خارج کردن کیسه ابر عظیمی از گردوغبار پدیدار می‌شود. ازآنجایی‌که نقطه جمع‌آوری اول فقط محتوی ذرات و خاکروبه‌های سنگین‌تر است، خالی کردن کیسه جمع‌آوری اول کاری تمیزتر و ایمن‌تر است.

ازآنجایی‌که روش سیکلونی باعث از بین بردن مقداری از ذراتی می‌شود که با عنصر فیلتر تماس پیدا می‌کنند، میزان تکرار پاک‌سازی و یا جایگزینی یک فیلتر گران‌قیمت تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

 

دستگاه سیکلون یک محفظه ته نشین سازی
گردگیر سیکلون

 

توجه ویژه

 

امروزه اکثر دستگاه‌های سیکلون که برای بازار نجاری و چوب‌بری در بازار وجود دارند، می‌توانند ذرات ۲ میکرومتری یا بزرگ‌تر را جمع‌آوری کنند؛ بنابراین، مقدار معینی از ذرات بسیار ریز موجود در هوا وجود دارند که در محیط کارگاه رها می‌شوند؛ ازاین‌رو، توصیه می‌کنیم برای این‌که از ایمن و سالم شدن محیط کارگاهتان مطمئن شوید، همراه با دستگاه‌های سیکلون از یک پاک‌کننده محیط نیز استفاده کنید.

 

تصویری از یک دستگاه سیکلون
دستگاه گردگیر سیکلون

 

شرکت طاها فن

 

شرکت طاها فن تولید کننده برجسته انواع تجهیزات مربوط به تهویه مطبوع در کشور، در این مقاله
اطلاعاتی را در مورد یکی از تجهیزات مهم تهویه  به نام دستگاه سیکلون فراهم کرده است
و امیدوار است برای کاربران خود مفید باشد. اگر در مورد محصولات ما سوالاتی داشتید، یا قصد سفارش
محصول دارید، می‌توانید با استفاده از بخش تماس با ما با کارشناسان ما تماس بگیرید و با آنها مشورت کنید.
منتظر خواندن ادامه این مقاله در پست بعدی ما باشید.

 

شرکت طاها فن
شرکت طاها فن

 

لینک مقاله منبع:

https://www.woodcraft.com/blog_entries/the-operation-and-advantages-of-a-cyclone-dust-collector

 

تماس بگیرید