Info@tahafan.ir

۰۹۱۲۰۴۰۴۵۸۶ مشاوره

درست همینجا ،

نمونه ای از یک دستگاه هواساز

پاسخ به برخی سوالات در مورد هواسازها – قسمت دوم

هواسازها یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین دستگاه‌های به کار رفته در سیستم تهویه مطبوع ساختمان‌های مختلف هستند که در مسیر چیلر و بویلر با کانال هوا قرار نصب می‌شوند. هواسازها که به طور اختصاری  (AHU) نامیده می‌شوند، دستگاهی برای تأمین هوای مطبوع و سالم با دستیابی به دما و رطوبت مناسب هستند.

در مقاله پیشین و ادامه آن در مقالات دیگرمان چند پرسش در مورد هواسازها مطرح کرده و پاسخهایی را برایشان فراهم کرده‌ایم که می‌توانید بخوانید.

 

سیستم هواساز یا بهارساز
دستگاه هواساز از اجزای سیستم HVAC

 

آیا برای نصب هواسازها در محل مورد نظرشان باید فنداسیون ویژه درست شود؟

 

معمولا هواسازهای همه شرکتها یک شاسی فولادی و سراسری در دورتادور کف دستگاه همراه با چند پایه مناسب دارند که برای استقرار دستگاه استفاده می‌شوند. از آنجایی که ظرفیت، اندازه و وزن هواسازهای معمول به گونه‌ای است که نیازی به ایجاد فنداسیون ندارند، با این حال بهتر است برای ارائه اطلاعات بیشتر در این مورد، با اعلام ظرفیت، ابعاد و وزن هواسازها سؤال خود را دقیق‌تر و با جزئیات بیشتری مطرح کنید. زیرا ممکن است هواساز مورد نظر شما خیلی بزرگ باشد یا برای استقرار روی سطح خاصی در نظر گرفته شده باشد و با اعلام این شرایط به کارخانه تولیدکننده، اطلاعات دقیق‌تری در این مورد دریافت کنید.

 

هواسازها
هواساز

 

هنگام سفارش هواسازها در چه صورت از فن فوروارد و چه موقع باید از فن بکوارد استفاده شود؟

 

معمولاً در انواع هواسازها که افت فشار عبور هوا در کانال‌هایشان کمتر از ۳ اینچ ارتفاع ستون آب باشد، از فن فوروارد استفاده می‌شود که صدای کمتری از فن‌های بکوارد ایجاد می‌کنند؛ بنابراین، نحوه تقسیمات عبور هوا و کانال کشی‌های لازم برای هواسازها در مکان‌های آموزشی، بیمارستان‌ها، کتابخانه‌ها و سایر مکان‌های عمومی و دیگر مکانهایی که به آرامش و سکوت نیاز دارند، باید به گونه‌ای باشد که بتوان برای هواساز مورد نیاز آها از فن فوروارد استفاده کرد.

اما فن‌های بکوارد اصولاً فشار استاتیک بالاتری دارند و در نتیجه هوای بیشتری پرتاب می‌کنند. در صورت استفاده از فن بکوارد در هواسازها معمولاً برای تأمین دبی هوای مورد نیاز، دور فن افزایش می‌یابد که این افزایش دور باعث ایجاد صدای بیشتری در هواسازها می‌شود.

بنابراین، در انواع هواسازها با فن بکوارد باید در مسیر کانال عبور هوا تا دریچه‌های توزیع از صداگیر (صدا خفه کن) برای دمپ یا کاهش صدای عبور هوا استفاده کرد. انواع هواسازها با فن بکوارد بیشتر در مکانهایی که نیاز چندانی به سکوت ندارند یا وجود سروصدا مانعی برای پیشرفت کار نیست، مانند سالن‌های ورزشی و استخرهای سرپوشیده و یا سالن‌های اجتماعات استفاده می‌شود. علاوه بر این، بهتر است در استخرهای سرپوشیده که هوای برگشتی مقداری گاز کلر در خود دارد، برای جلوگیری از ایجاد خوردگی در هواسازها استفاده از هوای برگشتی منتفی و یا حداکثر حدود ۱۰% باشد و هوای مورد نیاز کلاً از هوای تازه بیرون تامین شود.

 

سیستم هواساز / دستگاه هواساز
سیستم هواساز

 

آیا در صورت استفاده از هواساز عمودی، تغییری در قدرت سرمایش یا هوادهی دستگاه ایجاد می شود؟

 

هواسازهای عمودی صرفاً در مواردی به کار می‌روند که در محل نصب و استفاده از دستگاه محدودیت طول و ابعاد فیزیکی وجود داشته باشد که در این صورت، کارفرما یا پیمانکار پروژه پیش از سفارش و خرید موضوع را مطرح می‌کند و از ابتدا بر مبنای مشخصات طرح، هواساز عمودی سفارش داده و ساخته می‌شود و این امر تاثیری در میزان هوادهی یا قدرت سرمایش و گرمایش هواسازها ندارد.

 

یکی از مدلهای دستگاه هواساز
دستگاه هواساز

 

شرکت طاها فن

 

شرکت طاها فن تولید کننده برجسته انواع تجهیزات مربوط به تهویه مطبوع در کشور، در این مقاله
اطلاعاتی را در مورد یکی از تجهیزات مهم سیستم تهویه مطبوع به نام دستگاه هواساز فراهم کرده است
و امیدوار است برای کاربران خود مفید باشد.اگر در مورد محصولات ما سوالاتی داشتید، یا قصد سفارش محصول
دارید، می‌توانید با استفاده از بخش تماس با ما با کارشناسان ما تماس بگیرید و با آنها مشورت کنید.

 

شرکت طاها فن
شرکت طاها فن
تماس بگیرید