Info@tahafan.ir

۰۹۱۲۰۴۰۴۵۸۶ مشاوره

درست همینجا ،

یکی از مدلهای دستگاه هواساز

دستگاه هواساز و نکات فنی در مورد آن – قسمت دوم

در قسمت پیشین این مقاله نکاتی در مورد دستگاه هواساز برایتان منتشر کردیم. حال در این قسمت می‌توانید ادامه آن مقاله را بخوانید.

 

برخی از مزایای دستگاه هواساز نسبت به یونیت‌های فن کویل

 

دستگاه هواساز (Air Handling Unit) یکی از پرکاربردترین دستگاه‌های تهویه مطبوع در دنیا است که به طور معمول همراه با چیلر، موتورخانه مرکزی برای سرمایش و گرمایش از طریق کانال‌های از پیش تعبیه شده هوا در ساختمان‌ها استفاده می‌شود. دستگاه هواساز از یک فن دمنده بزرگ تشکیل شده است که در مسیر خروجی آن کویل‌های آب گرم و آب سرد نصب شده است. انواع فن‌ کویل‌ها را می‌توانیم نوعی هواساز بنامیم، اما با این تفاوت که دستگاه هواساز بر روی پشت‌بام نصب می‌شود، ظرفیت بسیار بالاتری دارد و برای انتقال هوای مطبوع در آن از کانال استفاده می‌شود؛ علاوه بر این، دستگاه هواساز می‌تواند هوای مورد نیاز خود را از دستگاه ایرواشر تأمین کند.

 

هواساز

 

عمل کنترل دمای محیط در سیستم هواساز از طریق ترموستات‌ها انجام می‌شود که در محیط و یا کانال برگشت هوا نصب شده و دستگاه را قطع و وصل و کنترل می‌کنند. هواساز از سه کانال هوای رفت، هوای برگشت محیط و هوای تازه تشکیل شده است. هواسازها برحسب نیاز و شرایط محیط به صورت افقی و عمودی ساخته می‌شوند. محاسبه افت فشار استاتیکی در طول کانال هوا برای انتخاب ظرفیت هواساز اهمیت بسیار زیادی دارد. مزیت مهم دستگاه هواساز به یونیت‌های فن‌ کویل این است که در مسیر فن کویل لوله‌کشی طولانی آب وجود ندارد که باعث فرسودگی و زنگ‌زدگی و هزینه‌های تعمیر و نگهداری شوند، در حالی که کانال‌کشی دستگاه هواساز باصرفه است و در نتیجه، هزینه‌های تعمیر و نگهداری پایین‌تری دارد.

 

مزایای دستگاه هواساز

 

  • از آن می‌توان به عنوان دستگاه سرمایشی و گرمایشی استفاده کرد
  • امکان استفاده با دستگاه‌های ایرواشر جهت تأمین هوای تمیز
  • امکان کنترل از طریق ترموستات‌های اتاقی
  • به لوله‌کشی‌های طولانی فن کویل نیازی ندارد
  • مقرون به صرفه بودن نسبت به دستگاه‌های فن کویل

 

نکات مهم انتخاب انواع هواساز

 

دستگاه هواساز ( Air handling unit )  که در جداول مشخصات تجهیزات پروژه‌ها به اختصار آن‌ را با AHU نمایش می‌دهند، جزو مهم‌ترین تجهیزاتی است که برای تأمین هوای مطبوع و سالم با امکان کنترل دما و رطوبت هم در فصول سرد و هم در فصول گرم سال به طور گسترده‌ای استفاده می‌شود. دستگاه هواساز یکی از تجهیزات اصلی اتاق تمیز و سیستم‌های تهویه مطبوع است که در تمام اقلیم‌های ایران می‌توان از آن استفاده کرد.

 

فیلترهای دستگاه هواساز
فیلترهای هواساز

 

برخی از کاربردهای دستگاه هواساز

 

هواساز برای انجام تهویه مطبوع در مراکز بزرگ، سالن‌های اجتماعات، نمایش و سخنرانی، بیمارستان‌ها، ادارات و مکان‌های عمومی مشابه بسیار مناسب است و علی‌الخصوص در مناطق مرطوب  از فن کویل مناسب‌تر است، زیرا علاوه بر بهبود کیفیت هوای خروجی هواساز نسبت به فن کویل، برای نصب فن کویل‌ها به اجرای شبکه گسترده‌ای از لوله‌کشی‌های رفت و برگشت نیاز است و علاوه بر این، رطوبت محیط و زمین نیز سبب پوسیدگی زود هنگام شبکه لوله‌های فن کویل‌ها می‌شود در حالی که کانال‌های سیستم هواساز (تهویه مطبوع) که معمولاً در بالای سقف کاذب اجرا می‌شوند، طول عمری به مراتب بیشتر از لوله‌های اجرا شده در کف دارند.

 

هواساز
دستگاه هواساز

 

با توجه به اهمیت کیفیت هوا در مکان‌های خاص مانند صنایع الکترونیک، صنایع غذایی، صنایع دارویی، اتاق‌های عمل، طراحی اتاق تمیز، بیمارستان‌ها و غیره به منظور تأمین هوای پاک یا استریل، توصیه می‌کنیم از هواسازهای هایژنیک (بهداشتی) که خصوصیت‌های ویژه‌ای از قبیل کابین‌های صدا خفه کن از (آلیاژ کروم- نیکل)، قابلیت ارائه به همراه سیستم ریکاوری هوا، فیلتر هپا و لامپ UV دارند، استفاده کنید.

 

 

دستگاه هواساز صنعتي
دستگاه هواساز صنعتي

 

شرکت طاها فن

 

شرکت طاها فن تولید کننده برجسته انواع تجهیزات مربوط به تهویه مطبوع در کشور، در این مقاله
اطلاعاتی را در مورد یکی از تجهیزات مهم سیستم تهویه مطبوع به نام دستگاه هواساز فراهم کرده است
و امیدوار است برای کاربران خود مفید باشد. ادامه این مقاله را در قسمت‌های دیگر بخوانید.
اگر در مورد محصولات ما سوالاتی داشتید، یا قصد سفارش محصول دارید، می‌توانید با استفاده از بخش
تماس با ما با کارشناسان ما تماس بگیرید و با آنها مشورت کنید.

 

دستگاه هواساز
دستگاه هواساز
تماس بگیرید