Info@tahafan.ir

۰۹۱۲۰۴۰۴۵۸۶ مشاوره

درست همینجا ،

تابلوبرق صنعتی

آشنایی با قسمت‌های مختلف تابلو برق صنعتی

در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی را در مورد قسمت‌های مختلف تابلو برق صنعتی که در آن مشاهده می‌کنید، منتشر کنیم، فراتر از این موارد، باید بدانید که یکی از بهترین روش‌ها برای آشنایی با قسمت‌های مختلف تابلو برق صنعتی جستجوی قطعاتی است تأمین‌کنندگان اتوماسیون ارائه کرده‌اند. این تأمین‌کنندگان قطعاتی باکیفیت و در قیمت‌هایی مناسب و منطقی ارائه می‌کنند. حال در این مقاله، قصد داریم اطلاعاتی در مورد اجزای تشکیل دهنده یک تابلو برق صنعتی فراهم کنیم تا آشنایی لازم را به دست آورید.

 

قسمتهای مختلف تابلو برق صنعتی
قسمتهای مختلف تابلو برق صنعتی

 

اجزای مختلف تابلو برق صنعتی

 

۱ ترانسفورماتور

ترانسفورماتور یا تبدیل‌کننده وسیله‌ای است که برای تبدیل یک ولتاژ AC به یک ولتاژ AC دیگر به کار می‌رود. در رایج‌ترین موارد، این وسیله ۴۸۰VAC را به ۱۲۰VAC برای ایجاد برق کنترل تبدیل می‌کند.

 

۲ کنترل‌گر منطقی برنامه پذیر (PLC)

این قسمت را می‌توانیم «مغز» تابلو برق صنعتی بنامیم. این قسمت ورودی‌ها را می‌خواند و خروجی را طبق آن‌ها اجرا می‌کند و سپس خروجی‌های تابلو برق صنعتی را تنظیم می‌کند. در مقالات بعدی خود سعی خواهیم کرد اطلاعات بیشتری در مورد PLC برایتان فراهم کنیم.

 

۳ منبع تغذیه DC

در جایی که ترانسفورماتور یک ولتاژ AC را به ولتاژ AC دیگر تبدیل می‌کند، منبع تغذیه ولتاژ AC یا DC را به یک ولتاژ DC دیگر تبدیل می‌کند. در رایج‌ترین موارد، ۱۲۰VAC را به ۲۴VDC تبدیل می‌کند.

 

تابلوبرق صنعتی
تابلوبرق صنعتی

 

۴ سوئیچ اترنت

درست مانند سوئیچ اترنتی که در منزل خود دارید، اکثر انواع تابلو برق صنعتی نیز سوئیچ‌های اترنت دارند که برای اتصال PLCها، HMIها، I/O  شبکه‌ای و سیستم‌های اطلاعاتی استفاده می‌شوند.

 

۵ مدار شکن

مدار شکن بار را در برابر کشیدن جریان بیش از حد محافظت می‌کند.

 

۶ سوئیچ قطع کننده

سوئیچ قطع کننده معمولاً جریان برق تابلو برق صنعتی را قطع می‌کند. این قسمت را می‌توان با استفاده از رویه‌های برچسب‌زنی و قفل کردن، در هنگام کار بر روی سیستم کنترل عایق‌بندی کنید.

 

نمونه ای از یک تابلو برق صنعتی
تابلو برق صنعتی

 

۷ کانال سیم‌کشی

به‌طورمعمول، کانال سیم‌کشی در دورتادور تابلو برق صنعتی و بین ردیف‌های قطعات الکتریکی کشیده می‌شود تا سیم‌های به هم وصل کننده قطعات الکتریکی را در خود جا دهند.

 

۸ بلوک‌های ترمینال

این قطعات، نقاط اتصال برای بستن سیم‌ها به یکدیگر هستند. برخی از آن‌ها برای اتصالات داخلی و برخی دیگر برای اتصالات میدانی قطعات به بلوک ترمینال‌ها به کار می‌روند.

 

۹ بورد Breakout

بلوک‌های ترمینال تخصصی هستند که برای ساده کردن سیم‌کشی قطعات رابط دار که به لحیم‌کاری یا کاهش کار سیم‌کشی داخلی نیاز دارند، استفاده می‌شوند.

 

نمونه ای از یک تابلو برق صنعتی
تابلو برق صنعتی

 

۱۰ فیوزها

فیوزها مانند مدارشکن بار را در برابر کشیدن جریان بیش از حد محافظت می‌کند، اما فقط برای یک استفاده خوب است! اما منظور ما این نیست که مدارشکن‌ها بهترند، زیرا آن‌ها را می‌توان دوباره تنظیم و استفاده کرد. هر یک از آن‌ها جایگاه خود را دارند.

 

۱۱ رله‌ها

رله سوئیچی است که به صورت الکترونیکی یا مغناطیسی عمل می‌کند. برق وارد سیم‌پیچی آن می‌شود و یک میدان مغناطیسی ایجاد می‌کند که اتصال‌های رله را تغییر می‌دهد.

 

تابلوبرق صنعتی
تابلوبرق صنعتی

 

۱۲ ریل DIN

یک ریل فلزی است که امکان مونتاژ بسیاری از قطعات کنترل صنعتی را فراهم می‌کند. حروف DIN مخفف
کلمات Deutsches Institut für Normung یا مؤسسه استاندارد آلمان هستند که برای اولین بار مشخصات آن
را منتشر کرده است.

 

۱۳ اضافه‌بار

اضافه‌بار – معمولاً در موتورها – بار را از کشیدن آمپر بیش از حدی که اضافه‌بار اجازه می‌دهد، محافظت می‌کند. این قسمت‌ها معمولاً موتورهای سه فاز را پایش می‌کنند.

 

۱۴ کنتاکتور

درست مانند رله است، اما در موتور اندازه‌اش بزرگ‌تر است و سه قطب دارد.

 

یکی از مدلهای تابلو برق
تابلو برق

 

۱۵ بلوک‌های زمینی ترمینال

معمولاً از داخل، تابلو برق صنعتی را به زمین وصل می‌کنند. احتمالاً باید آن‌ها را بشناسید. چون بیشتر به رنگ‌های سبز یا سبز/زرد هستند.

 

شرکت طاها فن

 

شرکت طاها فن تولید کننده برجسته انواع تجهیزات صنعتی مهم در کشور، در این مقاله
اطلاعاتی را در مورد یکی از تجهیزات صنعتی مهم  به نام تابلو برق صنعتی فراهم کرده است و امیدوار
است برای کاربران خود مفید باشد. اگر در مورد محصولات ما سوالاتی داشتید، یا قصد سفارش محصول دارید،
می‌توانید با استفاده از بخش تماس با ما با کارشناسان ما تماس بگیرید و با آنها مشورت کنید.

 

شرکت طاها فن
شرکت طاها فن

 

لینک مقاله منبع:

https://www.theautomationstore.com/identifying-industrial-control-panel-components

 

تماس بگیرید