Info@tahafan.ir

۰۹۱۲۰۴۰۴۵۸۶ مشاوره

درست همینجا ،

نمونه ای از دستگاه سیکلون

دستگاه سیکلون و توضیحاتی در مورد آن – قسمت اول

دستگاه سیکلون عمل جداسازی ذرات را با نیروی گریز از مرکز انجام می‌دهد. به این صورت که جریان گاز حامل غبار از دیواره بالایی بدنه دستگاه سیکلون که شکل استوانه‌ای دارد و به یک مخروط ناقص منتهی می‌شود، وارد آن شده و به طرف پایین جریان می‌یابد. سپس، ابتدا در فضای حلقوی بین سطح جانبی لوله خروجی و سطح داخلی استوانه دستگاه سیکلون و سپس در محفظه آن به چرخش درمی‌آید و یک گرداب محیطی به وجود می‌آید. این عمل باعث افزایش نیروهای گریز از مرکز می‌شود و ذرات غبار همراه گاز را به طرف دیواره قسمت استوانه‌ای و مخروط می‌راند. جریان گاز در قسمت مخروطی جهت خود را عوض می‌کند و به طرف بالا و لوله خروجی می‌رود. ذرات غبار پس از تماس با جدار دستگاه سیکلون به قسمت پایین آن ریزش کرده و (از طریق خروجی) خارج می‌شود.

 

قسمت‌های مختلف دستگاه سیکلون
اجزای مختلف دستگاه سیکلون

 

انواع دستگاه سیکلون

 

سیکلون‌ها انواع مختلفی دارند که از این میان می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • سیکلون نیوگاز
  • سیکلون لیوت
  • سیکلون سیوت
  • سیکلون‌های دارای قسمت ورودی پیچان
  • سیکلون فان تونگرن

گاز و غبار به صورت زاویه‌دار وارد جمع کننده استوانه‌ای شده و با سرعت زیاد و در یک مسیر گردابی به سمت پایین حرکت می‌کنند. این اتفاق باعث ایجاد نیروی گریز از مرکز می‌شود. این گردابه حرکت خود را به سمت پایین یا به انتهای قسمت مخروطی ادامه می‌دهد.

در این مرحله، به علت اصل بقا، اندازه حرکت زاویه‌ای یک گردابه داخلی از محل انتهای مخروط در جهت عکس گردابه اولیه آغاز می‌شود و مسیر خود را به سمت بالا ادامه می‌دهد؛ در نهایت از مجرای خروجی، هوا عاری از غبار می‌شود. ذرات غبار سنگین‌تر به دلیل برخورد با دیواره‌ها، از جریان گاز جدا شده و به سمت پره‌ها می‌لغزند.

 

نمونه ای از یک دستگاه سیکلون
دستگاه سیکلون

 

بازده دستگاه سیکلون

 

بازده سیکلون ها به عوامل زیر بستگی دارد:

  • اندازه ذرات
  • نیروی گریز از مرکز وارد شده به ذرات
  • مدت زمان اعمال نیرو به ذرات

 

نمایی از دستگاه سیکلون
سیکلون

 

گرداب سیکلونی

 

در حقیقت هنر موجود در طراحی و ساخت دستگاه سیکلون ، کار با گردابه‌های داخلی و خارجی و نحوه تولید تشکیل آن‌ها است. با یک طراحی علمی و دقیق که تجربه نیز در آن دخیل شده باشد، می‌توان انواع دستگاه سیکلون با راندمان بسیار خوبی تولید کرد که به عنوان رقیب جدی برای سایر روش های غبارگیری نظیر بگ فیلتر مطرح شود.

جریان گاز حامل غبار از دیواره بالایی بدنه سیکلون که عموماً استوانه‌ای با قطر D (که به یک مخروط ناقص منتهی می‌شود) است، وارد سیکلون می‌شود. کانال ورودی گاز که مقطع مستطیلی   a*b  دارد، بر قسمت استوانه‌ای دستگاه سیکلون مماس است. گاز از لوله‌ای به قطر ۲d  که محور آن بر محور دستگاه سیکلون منطبق و در قسمت بالا قرار گرفته است، خارج می‌شود. در نهایت ذرات غبار ریز از مجرای d1 خارج می‌شود.

گاز پس از ورود به دستگاه سیکلون به طرف پایین جریان می‌یابد. ابتدا در فضای حلقوی بین سطح جانبی لوله خروجی و سطح داخلی استوانه سیکلون و سپس در محفظه سیکلون به چرخش درمی‌آید و به این ترتیب یک گرداب محیطی ایجاد می‌شود. این عمل باعث ایجاد نیروی گریز از مرکز می‌شود و ذرات غبار همراه گاز را به طرف جدار قسمت استوانه‌ها و مخروط به ارتفاع h می‌راند. در قسمت مخروطی، جریان گاز جهت خود را عوض می‌کند و به طرف بالا و لوله خروجی هدایت می‌شود و باعث ایجاد گرداب در مرکز دستگاه سیکلون می‌شود. ذرات غبار پس از تماس با جدار سیکلون، به قسمت پایین دستگاه سیکلون منتقل شده و از سیکلون خارج می‌شود.

 

طرح گرافیکی دستگاه گردگیر سیکلون
طرحی از یک گردگیر سیکلون

 

شرکت طاها فن

 

شرکت طاها فن تولید کننده برجسته انواع تجهیزات مربوط به تهویه مطبوع در کشور، در این مقاله
اطلاعاتی را در مورد یکی از تجهیزات مهم سیستم تهویه مطبوع به نام دستگاه سیکلون فراهم کرده است
و امیدوار است برای کاربران خود مفید باشد.اگر در مورد محصولات ما سوالاتی داشتید، یا قصد سفارش محصول
دارید، می‌توانید با استفاده از بخش تماس با ما با کارشناسان ما تماس بگیرید و با آنها مشورت کنید.

 

شرکت طاها فن
شرکت طاها فن
Call Now Buttonتماس بگیرید