Info@tahafan.ir

۰۹۱۲۰۴۰۴۵۸۶ مشاوره

درست همینجا ،

نمونه ای از یک هواکش صنعتی

تفاوت بین هواکش صنعتی و دمنده صنعتی

اغلب افراد اصطلاح دمنده صنعتی (blower)  و هواکش صنعتی (fan) را به جای یکدیگر به کار می‌برند، اما آیا این دو واژه معادل یکدیگر هستند؟ همه ما به خوبی می‌دانیم  – در مقالات مجزا نیز این مورد را به خوبی توضیح داده‌ایم – که هم هواکش صنعتی و هم دمنده صنعتی برای جایجایی هوا استفاده می‌شوند. پس تفاوت اصلی این دو در چیست؟ برای دانستن پاسخ این سوال با این مقاله شرکت طاها فن همراه باشید تا برایتان توضیح دهیم.

گاهی اوقات نیز برخی افراد عبارت “هواکش صنعتی دمنده” را به معنای مترادف بودن این دو واژه می دانند اما بهتر است بدانید که دمنده نام یکی از معتبرترین برندهای موجود در حوزه فن  و هواکش است و عبارت هواکش دمنده به معنای هواکش‌های تولید شده با برند شرکت  دمنده است.

 

 

 

مدلی از هواکش صنعتی
هواکش صنعتی

 

 

تفاوت کلیدی بین هواکش صنعتی و دمنده صنعتی

 

هر دو دستگاه هواکش صنعتی و دمنده صنعتی دستگاه‌های مکانیکی هستند که برای گردش هوا به کار گرفته می‌شوند. بر این اساس، هوا در اطراف یک اتاق یا فضای اطراف، گردش می‌کند و یک هواکش صنعتی تنها بر روی منطقه خاص یا معین شده تمرکز می‌کند. اغلب از اصطلاحات  مکنده و دمنده استفاده می‌شوند.

در بیشتر وقت‌ها، این دو واژه به عنوان مترادف یکدیگر استفاده می‌شوند.  هر چند هر دو از نظر گردش و تهویه هوا مشابه هستند،  اما از لحاظ فنی کاملا با هم تفاوت دارند. تفاوت اصلی بین  هواکش صنعتی و دمنده صنعتی بر اساس نحوه به گردش درآوردن هوا است.

 

 

 

دمنده صنعتی فشار قوی
دمنده صنعتی فشار قوی

 

 

 

به طور کلی، هواکش صنعتی نوعی دستگاه الکتریکی است که هوا را به حرکت درمی‌آورد، در حالی که دمنده صنعتی دستگاه مکانیکی است که از یک هواکش تشکیل شده است، و هوا را از طرف هواکش به یک مکان یا نقطه خاص هدایت می‌کند. علاوه بر این، هواکش در اطراف یک اتاق کامل یا منطقه ای بزرگ، هوا را به گردش درمی‌آورد، در حالی که دمنده فقط در یک جهت و یا نقطه خاصی قرار می‌گیرد.

 

هواکش‌ها و دمنده‌ها در فرآیند صنعتی به طور گسترده‌ای استفاده می شوند تا هوا را برای تهویه محیط فراهم کنند؛ آن‌ها به عنوان یک خنک کننده در صنعت استفاده می‌شوند.  علاوه بر این، هر دو آن‌ها به طور گسترده‌ای در سایر تجهیزات الکتریکی مانند تهویه مطبوع، ماکروویو، کوره و غیره استفاده می‌شوند.  هرچند هردو بر اساس مقدار فشار مورد نیاز برای تولید هوا به کار می‌روند، اما  دمنده‌ها می‌توانند حجم گاز را در یک فشار متوسط حرکت دهند؛ در حالی که  هواکش‌ها مقدار زیادی گاز را در فشار کم حرکت می‌دهند. طبق تعریف،  هواکش صنعتی دستگاهی است که برای ایجاد جریان درون سیال مانند هوا استفاده می‌شود و پره با تیغه‌ای دارد که در هوا فعال بوده و می‌چرخند. این مونتاز چرخشی تیغه‌ای و چرخ‌دار به عنوان یک پروانه و یا روتر شناخته شده است.

 

 

 

فن سانتریفیوژ یا هواکش سانتریفیوژ
هواکش گریز از مرکز یا هواکش سانتریفیوژ

 

 

نقش پروانه‌ها در این تجهیزات

 

پروانه‌ها در تولید  و هدایت جریان هوا نقش بسیار مهمی دارند.  اکثر فن و هواکش‌ها با استفاده از موتور الکتریکی طراحی شده‌اند. اما می‌توان از منابع دیگر مانند موتورهای هیدرولیک و موتورهای احتراق داخلی نیز استفاده کرد. از سوی دیگر، دمنده به عنوان ماشینی عمل می‌کند که برای تولید حجم زیادی از گاز با افزایش متوسط فشار کاربرد دارد، مانند هواکش صنعتی ، دمنده صنعتی برای تولید هوا استفاده می‌شود، اما آنها فقط در موقعیت مشخصی قرار می‌گیرند. دمنده‌ها یک چرخ با تیغه‌های کوچک و یک پوشش به سمت لبه،  برای هدایت جریان هوا دارند. پوشش در مرکز چرخ با استفاده از نیروی سانتریفیوژ، هوا را به سمت جلو می‌راند. کارایی هواکش صنعتی و دمنده صنعتی بر اساس طراحی پره‌ها و تاثیر آن بر حرکت هوا، تعیین می‌شود.

 

 

یکی از مدلهای دمنده سانتریفیوژی
دمنده سانتریفیوژی

 

 

به طور مشابه، بر اساس تیغه، اندازه، انرژی و جریان هوا، نیز رده بندی شده و با هم تفاوت دارند. از لحاظ اندازه، دمنده‌ها معمولاً از به  هواکش‌ها بزرگترند. از لحاظ انرژی،  هواکش صنعتی انرژی کمتری تولید می‌کند و توانایی بیشتری از دمنده‌ها دارد. هر چند که انرژی و کارایی هواکش‌ها یا دمنده‌ها متفاوت است. در حالی که از لحاظ جریان هوا، بسته به نسبت تخلیه فشار مکش، دمنده‌ها جریان هوای بیشتری از  هواکش‌ها ایجاد می‌کنند. علاوه بر این، تفاوت‌های بیشتری بین این دو را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

 

 

 

یکی از انواع هواکش های صنعتی
هواکش صنعتی

 

 

 

مقایسه بین  هواکش صنعتی و دمنده صنعتی

 

دمنده صنعتی هواکش صنعتی
دمنده، هوا را فقط در منطقه‌ای خاص یا مشخص شده می‌چرخاند. فن، هوا را در اطراف اتاق یا فضا کاملا به گردش درمی‌آورد تعریف
از فشار بیشتری برای تولید میزان بالایی گاز استفاده می‌کند. از فشار کمتری برای تولید میزان زیادی گاز استفاده می‌کند فشار
نسبت فشار از ۱.۱ تا ۱.۲ است. نسبت فشار زیر ۱.۱ است. نسبت فشار
هوا را در محل یا منطقه خاص تولید می‌کند. هوا را در منطقه‌ای کامل تولید می‌کند. منطقه هوا
● دمنده‌های سانتریفیوژ

● دمنده‌های جایگزین قطبی

●  هواکش‌های جریان محوری (آکسیال)

●   هواکش‌های سانتریفیوژ

●  هواکش‌های جریان متقابل

انواع
فن، پوشش بیرونی، ورودی، خروجی موتور و تیغه‌هایی که الکتریسیته را اداره می‌کند متشکل از

 

 

 

یکی از انواع دمنده ها
دمنده

 

 

شرکت طاها فن

 

شرکت طاها فن تولید کننده برجسته انواع تجهیزات مربوط به تهویه مطبوع در کشور، در این مقاله
اطلاعاتی را در مورد  تجهیزات مهم سیستم تهویه مطبوع به نام هواکش صنعتی و دمنده صنعتی فراهم کرده است
و امیدوار است برای کاربران خود مفید باشد.اگر در مورد محصولات ما سوالاتی داشتید، یا قصد سفارش محصول
دارید، می‌توانید با استفاده از بخش تماس با ما با کارشناسان ما تماس بگیرید و با آنها مشورت کنید.

 

 

 

شرکت طاها فن
شرکت طاها فن
تماس بگیرید