Info@tahafan.ir

۰۹۱۲۰۴۰۴۵۸۶ مشاوره

درست همینجا ،

یکی از مدلهای دستگاه گردگیر صنعتی

اطلاعاتی در مورد دستگاه گردگیر صنعتی

دستگاه گردگیر صنعتی دستگاهی است که از آن برای جمع‌آوری گردوغبار و ذرات ریز ایجادشده در فرآیندهای تولیدی و صنعتی در محیط‌های صنعتی و کارگاهی استفاده می‌کنند. گردوغبار بسیار ریز موجود در فضای در محیط‌های گوناگون علاوه بر ایجاد اختلال در عملکرد بهینه تجهیزات و ماشین‌آلات موجود و فرآیند تولید می‌توانند به یک منبع بیماری تبدیل شوند و سلامت افراد حاضر در محیط و کارکنان کارگاه را به خطر بیندازند، زیرا حجم این گردوغبار یا ذرات ریز در بیشتر اوقات بالاست و چون اندازه کوچکی دارند، می‌توانند به داخل ریه نفوذ کنند و در بعضی موارد این ذرات ریز سمی و آلاینده هستند.

نمونه ای از دستگاه گردگیر صنعتی
دستگاه گردگیر صنعتی

 

گردوغبار چیست

 

گردوغبار از ذرات ریز جامد قابل‌مشاهده یا غیرقابل مشاهده معلق در هوا تشکیل شده است. هر چه اندازه ذرات بزرگ‌تر باشد امکان معلق ماندن آن کمتر خواهد بود (بسته به نوع ذره و مشخصات آن). وزن ذرات در مسئله شناور باقی ماندن آن‌ها در هوا هیچ تأثیری نمی‌گذارد. اگر ذرات بسیار ریز باشند (همانند گردوغبار فلزات) می‌توانند به‌طور مداوم در هوا معلق بمانند و بر روی سطوح رسوب نمی‌کنند. ذرات گردوغبار که معمولاً در فضای صنایع گوناگون پراکنده هستند، در محدوده اندازه ذره ۰۰۱/۰ تا ۱۰۰ میکرون قرار می‌گیرند. برای ارزیابی میزان سمی بودن ذرات گردوغبار هم دو عامل اندازه و ترکیب شیمیایی آن‌ها در نظر گرفته می‌شوند.

 

دستگاه مکنده صنعتی
دستگاه مکنده صنعتی

 

نحوه عملکرد دستگاه گردگیر صنعتی

 

دستگاه گردگیر صنعتی در نزدیکی ماشین‌آلات و تجهیزات فرآوری و در سالن‌های تولید و برای سلامت کارکنان نقشی بسیار حیاتی ایفا می‌کند. با استفاده از یک دستگاه گردگیر صنعتی که فیلتر مناسبی داشته باشد، تقریباً  تمامی تراشه‌ها و ذرات گردوغبار را می‌توان جدا و جمع‌آوری کرد. فرآیند جمع‌آوری گردوغبار با اتصال مستقیم دستگاه گردگیر صنعتی به بخشی از دستگاه یا از طریق به خطوط انتقالی همانند هودها یا بازویی‌های غبارگیری صنعتی انجام می‌شود.

 

دستگاه سیکلون یک محفظه ته نشین سازی
گردگیر سیکلون

به‌عبارت‌دیگر،  دستگاه گردگیر صنعتی را می‌توانیم به کابین دستگاه متصل کرده و تمامی گردوغبار تولیدشده درون کابین را مکش کنیم. به‌علاوه، این دستگاه می‌تواند به‌صورت یک خرطومی انعطاف‌پذیر به بخشی از دستگاه متصل شود یا به‌صورت کانالی ثابت نزدیک به محل ایجاد گردوغبار قرار گرفته و هم‌زمان با ایجاد گردوغبار در همان نقطه آن را جمع‌آوری نماید. بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که تنها، ذرات ریز شناور در هوا را می‌توانید با استفاده از این نوع مکنده جمع‌آوری کنید؛ یعنی ذراتی که حجم بالا و اندازه بسیار کوچکی دارند. بنابراین، دستگاه غبارگیر صنعتی قدرت مکش کم و سرعت مکش بسیار بالایی دارد، زیرا سرعت مکش بالا موجب انتقال حجم زیادی از هوا می‌شود و در نتیجه دستگاه گردگیر صنعتی مقدار زیادی از گردوغبار را مکش کرده و از محیط حذف می‌کند.

در مواردی که لازم است مواد از فاصله دورتر مکش شوند، قطر دهانه مکش باید افزایش یابد، افزایش قطر دهانه مکش، باعث افت سرعت حرکت هوا می‌شود، برای جلوگیری از این افت و انتقال کامل مواد جمع‌آوری‌شده به مخزن باید سرعت مکش دستگاه گردگیر صنعتی افزایش یابد.

قسمت‌های مختلف دستگاه سیکلون
اجزای مختلف دستگاه سیکلون

عوامل مهم و مؤثر بر عملکرد دستگاه گردگیر صنعتی

 

عملکرد بهینه دستگاه گردگیر صنعتی به عوامل زیر بستگی دارد:

 

سرعت مکش مناسب

برای جمع‌آوری کامل گردوغبار و ذرات شناور و انتقال آن به مخزن

سیستم فیلتراسیون کارآمد

نوع فیلتر، سطح فیلتراسیون و سیستم نظافت فیلتر برای جلوگیری از بازگشت گردوغبار به محیط و نیز تناسب مشخصات فیلتر دستگاه گردگیر صنعتی با ویژگی‌های ذرات شناور از قبیل دما، آنتی استاتیک بودن و غیره

نمونه ای از یک دستگاه سیکلون
دستگاه سیکلون

داشتن سایکون

برای انجام بهتر عملیات فیلتراسیون و جلوگیری از آسیب‌دیدگی فیلتر

کاربرد غبارگیر صنعتی در صنایع مختلف

 

دستگاه گردگیر صنعتی  را می‌توان برای جمع‌آوری گردوغبار به وجود آمده از تراشکاری فلزات، صاف‌کاری فلزات، برش چوب، برش پلاستیک، جوشکاری و فرآوری پودرهای شیمیایی و غیره استفاده کرد؛ بنابراین، از این دستگاه کارآمد در صنایع هوا و فضا، تعمیرگاه‌های اتومبیل، کابینت سازی، صنایع شیمایی، صنایع الکترونیک، تولید شیشه، آزمایشگاه‌ها، صنایع فلزکاری، صنعت تولید کاغذ و موارد مشابه می‌توان استفاده کرد. دستگاه‌های غبارگیر صنعتی را می‌توان هم به‌صورت یک واحد متحرک تک کاربری استفاده کرد و هم به علت داشتن سرعت مکش بالا قابلیت نصب انشعاب در دهانه مکش را دارند و از آن‌ها می‌توانید به‌عنوان مکنده مرکزی برای مکش هم‌زمان گردوغبار از بیش از یک نقطه استفاده کنید.

 

نمونه ای از یک دستگاه مکنده صنعتی
دستگاه مکنده صنعتی

 

شرکت طاها فن

 

شرکت طاها فن تولید کننده برجسته انواع تجهیزات مربوط به تهویه مطبوع در کشور، در این مقاله
اطلاعاتی را در مورد یکی از تجهیزات مهم تهویه مطبوع به نام دستگاه گردگیر صنعتی فراهم کرده است
و امیدوار است برای کاربران خود مفید باشد. اگر در مورد محصولات ما سوالاتی داشتید، یا قصد سفارش
محصول دارید، می‌توانید با استفاده از بخش تماس با ما با کارشناسان ما تماس بگیرید و با آنها مشورت کنید

 

سیکلون
سیکلون
تماس بگیرید