Info@tahafan.ir

۰۹۱۲۰۴۰۴۵۸۶ مشاوره

درست همینجا ،

دستگاه هواساز صنعتي

دستگاه هواساز و نکات فنی در مورد آن – قسمت اول

دستگاه هواساز (Air Handling Unit) دستگاهی مهم و مفید است که برای تأمین هوای مطبوع و سالم و دستیابی به دما و رطوبت مناسب در ساختمان‌های مختلف صنعتی و غیر صنعتی به کار می‌رود. دستگاه هواساز یکی از اصلی‌ترین دستگاه‌های سیستم تهویه مطبوع و تهویه اتاق عمل است که در مسیر چیلر و بویلر با کانال هوا قرار می‌گیرد. این دستگاه‌ها در صنایع مختلف نیز برای تولید هوای مورد نیاز با درجه و رطوبت مورد نظر به کار برده می‌شوند. در اصطلاح، دستگاه هواساز دستگاهی است که با هدف ایجاد گردش هوا در تهویه مطبوع در حالت‌های سرمایشی و گرمایشی به کار می‌رود.

 

سیستم هواساز یا بهارساز
دستگاه هواساز از اجزای سیستم HVAC

 

بررسی دستگاه هواساز خانگی

 

در مدل‌های کوچک دستگاه هواساز که در اصطلاح ترمینال یونیت نیز خوانده می‌شوند، اجزایی همچون فیلتر هوا و کویل و دمنده وجود دارند. اما در هواساز‌های بزرگ، عملکرد آن‌ها معمولاً به این شکل است که ۱۰۰% کل حجم هوا را از محیط بیرون وارد می‌کنند و در واقع، هیچ‌گونه هوای برگشتی به سمت آن‌ها برنمی‌گردد. به طور معمول، اگر قرار باشد دستگاه هواساز را برای فضای بیرونی ساختمان نصب و استفاده کنند، آن را در قسمتی از پشت‌بام‌ ساختمان نصب خواهند کرد. در اصطلاح صنعتی، این مدل‌ها را یونیت‌های پشت‌بامی نیز می‌نامند.

 

هواساز

 

ساختار دستگاه هواساز

 

در اکثر موارد، برای افزایش بهره‌وری این دستگاه‌ها، در اطراف دستگاه فریم‌های فلزی و پانل‌های توپر نصب می‌کنند. در بخش‌های داخلی انواع دستگاه‌های‌ هواساز خانگی و دیگر مدل‌ها، کانال‌های فلزی تک لایه با پانل فلزی توپر روکش شده طراحی و ساخته می‌شوند. برای اینکه فلز‌ها بتوانند در مدت طولانی‌تری در دستگاه‌ هواساز خانگی کار کنند و زود از بین نروند، با استفاده از گالوانیزه پوشانده می‌شوند.اگر قرار باشد دستگاه‌ هواساز برای محیط‌های باز استفاده شود، حتماً دقت کنید که برای ضد آب بودن در محل‌های اتصال از صفحات ضد آب استفاده کنید.

در مورد دستگاه‌های بزرگ‌تر و صنعتی، معمولاً از قاب‌های مربعی بزرگ و فولادی استفاده می‌شود که در پشت آن‌ها پانل‌های عایق به کار رفته است. به دلیل استفاده از این طراحی، در دستگاه‌های هواساز بزرگ معمولاً میزان سر و صدا کاهش می‌یابد و علاوه بر این، میزان افت حرارتی دستگاه در این حالت بسیار کم خواهد شد. مدل‌های صنعتی دستگاه هواساز معمولاً در اندازه‌های چند متری طراحی و ساخته می‌شوند. به دلیل حجیم و بزرگ بودن دستگاه‌های فوق و برای افزایش استحکام آن‌ها، معمولاً در زیر دستگاه هواساز از فولاد‌های ریلی مانند استفاده می‌شود.

 

نمونه ای از یک دستگاه هواساز
دستگاه هواساز

 

اجزای دستگاه هواساز

 

اجزای یک دستگاه هواساز عبارت‌اند از دمنده و کویل‌های سرد و گرم، صداگیر، دمپر و یک محفظه فیلتر. در سیستم‌های تهویه مطبوع ساختمان و در مکانی که معمولاً هوای برگشتی ساختمان باید به آنجا برگردد، می‌توانید هواسازها را در آن نقطه بیابید. به طور معمول، می‌توانید در بازار انواع هواساز خانگی را با برندهای مختلف و مشخصات فنی گوناگون بیابید. در برخی از مدل‌های این دستگاه، بدون نیاز به کانال،‌ هوای برگشتی را از فضای داخلی به صورت مستقیم دریافت می‌کنند.

  • فیلتر : فیلترهای هواساز برای گرفتن گردوغبار و گردوخاک به کار می‌روند و برای اینکه هوایی تمیز را بتوانند برای ساختمان‌ها فراهم کنند، باید بتوانند این وظیفه خود را به‌خوبی و با کیفیت بالایی انجام دهند. در تمامی انواع مدل‌های هواساز، ابتدا فیلتر‌ها قرار گرفته‌اند تا در همان مرحله اول تمام آلودگی‌ها گرفته شده و هوایی پاک وارد دستگاه شود. معمولاً دستگاه هواساز دو مدل فیلتر دارد: فیلترهای پانلی و فیلتر‌های کیسه‌ای. مدل‌های پانلی در مقایسه با مدل‌های کیسه‌ای معمولاً ارزان‌تر و به‌صرفه‌تر هستند. در دستگاه‌های هواساز از چندین لایه فیلتر استفاده می‌شود که عملکرد آن‌ها به این صورت است: برای تصفیۀ ذرات درشت‌تر از فیلترهای فلزی که قابلیت شستشو دارند استفاده می‌شود. در مراحل بعدی از فیلترهای هپا و اولپا که از جنس بوروسیلیکات و به ترتیب دارای قدرت جذب ذرات تا ۳/. میکرون و ۱۲/۰ میکرون هستند استفاده می‌شود.

 

 

فیلترهای دستگاه هواساز
فیلترهای هواساز

 

شرکت طاها فن

 

شرکت طاها فن تولید کننده برجسته انواع تجهیزات مربوط به تهویه مطبوع در کشور، در این مقاله
اطلاعاتی را در مورد یکی از تجهیزات مهم سیستم تهویه مطبوع به نام دستگاه هواساز فراهم کرده است
و امیدوار است برای کاربران خود مفید باشد. ادامه این مقاله را در قسمت‌های دیگر بخوانید.
اگر در مورد محصولات ما سوالاتی داشتید، یا قصد سفارش محصول دارید، می‌توانید با استفاده از بخش
تماس با ما با کارشناسان ما تماس بگیرید و با آنها مشورت کنید.

 

شرکت طاها فن
شرکت طاها فن
تماس بگیرید