Info@tahafan.ir

۰۹۱۲۰۴۰۴۵۸۶ مشاوره

درست همینجا ،

مدلی از هواکش های صنعتی

معرفی هواکش صنعتی

تهویه هوا یکی از موضوعاتی است که از مهم در انواع ساختمان‌های مختلف است تاکنون توجه زیادی را به خود جلب کرده و انسان همواره سعی داشته از روش‌ها و ابزارهای مختلفی برای تهویه و جابه‌جایی هوا استفاده کند. به‌طور مثال، در  زمان‌های گذشته با قرار دادن راه‌هایی برای ورود و خروج هوا در یک محل، تهویه به‌صورت طبیعی انجام می‌شده است؛ اما امروزه با پیشرفت علم و فناوری، استفاده از انواع هواکش صنعتی و خانگی گسترش یافته است.

 

فن سانتریفیوژ در مقابل فن آکسیال
فن سانتریفیوژ و فن آکسیال

 

ازآنجایی‌که که اهمیت هوای پاک در کارخانه‌ها و محیط‌های صنعتی برای کارکنان و مشتریان به‌خوبی شناخته شده است، دستگاه هواکش صنعتی نیز به عضو جدایی‌ناپذیر در سوله‌ها و کارخانه‌ها تبدیل شده است؛ زیرا با انجام فرآیندهای پیچیده شیمیایی ممکن است آلاینده‌هایی در محیط ایجاد شوند که برای سلامتی افراد نیز ضرر دارند؛ بنابراین در این مکان‌ها حتماً باید از هواکش صنعتی استفاده شود

به‌طورکلی، یا فن هواکش صنعتی دستگاهی است که برای تهویه هوا در واحدهای مختلف کارگاهی و کارخانه‌ای استفاده می‌شود و درواقع، می‌تواند هوای آلوده به گاز و دود را با هوای تازه جابجا کند؛ هواکش صنعتی مانند نوع خانگی یک الکتروموتور، پروانه و قاب یا محفظه دارد و اندازه آن معمولاً  از هواکش خانگی بزرگ‌تر است، علاوه بر این،  قدرت موتور هواکش صنعتی از نوع خانگی بیشتر است، زیرا باید بتواند حجم هوای بیشتری را جابجا کند.

 

تصویری از یک هواکش صنعتی دمنده
هواکش صنعتی

 

به‌طورکلی، فن‌ها با توجه به مسیر ورود جریان هوا به سه دسته فن محوری، فن گریز از مرکز و فن متقاطع تقسیم می‌شوند که انواع  هواکش صنعتی در دسته فن‌های محوری قرار می‌گیرند. هواکش صنعتی پره‌هایی دارد که هوا را به موازات محور چرخش تیغه‌ها به حرکت درمی‌آورند.

بهتر است بدانید هواکش‌های محوری که در صنعت به آن‌ها هواکش آکسیال گفته می‌شود، در سه نوع مختلف تولید می‌شوند که در ادامه به توضیح مختصری درباره این سه نوع می‌پردازیم :

 

هواکش‌ آکسیال صنعتی
فن آکسیال

 

هواکش صنعتی پروانه‌ای

 

این هواکش ساختار ساده‌ای دارد و دارای دو، چهار یا شش پره است که در هواکش با اندازه‌های کوچک‌تر، پروانه‌ها مستقیماً به الکتروموتور وصل می‌شوند و در اندازه‌های بزرگ‌تر، پروانه‌ها از طریق یک تسمه به موتور متصل هستند. در هواکش صنعتی، معمولاً پره‌ها از جنس فلز هستند و برای حجم هوای زیاد و فشار استاتیک کم استفاده می‌شوند. این نوع از تهویه صنعتی ساختمان ساده‌ای دارد که می‌تواند جریان هوای معکوس ایجاد کند و در تهویه مناسب محل نقش مهمی دارد.

 

اجزای فن سانتریفیوژ
اجزای فن سانتریفیوژ

 

هواکش صنعتی لوله محوری

 

عملکرد و فشار این نوع هواکش از تهویه پروانه‌ای بیشتر و بهتر است و به لحاظ شکل ظاهری شبیه مدل قبلی است، با این تفاوت که پروانه‌ها و الکتروموتور به‌جای قرار گرفتن در یک قاب بیرونی درون یک محفظه استوانه‌ای شکل قرار گرفته‌اند. این نوع هواکش صنعتی برای فشارهای متوسط و جریان بالا مناسب است.

 

تصویری از یک اگزاست فن صنعتی
اگزاست فن صنعتی

 

هواکش صنعتی پره محوری

 

این نوع تهویه مانند نوع لوله محوری است، با این تفاوت که در ساختار آن پره‌های راهنما قرار دارند و تعداد آن‌ها بیشتر از مدل‌های قبل است. این هواکش‌ها معمولاً به‌جای هواکش‌های گریز از مرکز استفاده می‌شوند زیرا فضای کمتری را نسبت به آن‌ها اشغال می‌کنند.

 

هواکش پره محوری
هواکش پره محوری

 

هواکش صنعتی گریز از مرکز

 

نوع دیگری از هواکش صنعتی وجود دارد که در محل‌های خاصی استفاده می‌شوند، این فن‌ها یک جز متحرک به نام پروانه دارند که از طریق محوری به مجموعه تیغه‌ها متصل است و عملکرد آن به این صورت است که هوای بیرون را به درون خود می‌کشد و با چرخش تیغه‌ها آن را با شدت زیادی به بیرون می‌راند. این نوع از تهویه صنعتی در فشارهای بالا و در شرایط سخت مانند درجه حرارت بالا، آلودگی زیاد به کار برده می‌شود.

 

فن سانتریفیوژ یا هواکش سانتریفیوژ
هواکش گریز از مرکز یا هواکش سانتریفیوژ

 

هواکش‌های صنعتی خود بر اساس محلی که در آن استفاده می‌شوند، انواع مختلفی دارند. به‌طور مثال، نوعی از این سیستم‌های تهویه در سوله و کارگاه‌ها استفاده می‌شوند که هواکش تأسیساتی نامیده می‌شوند، این هواکش‌ها از مهم‌ترین دستگاه‌هایی هستند که در سالن‌های مرغداری و گلخانه‌ها استفاده می‌شوند.

 

نمونه ای از یک اگزاست فن یکی از تجهیزات مهم سیستم تهویه مطبوع صنعتی
اگزاست فن یکی از تجهیزات مهم سیستم تهویه مطبوع صنعتی

 

شرکت طاها فن

 

شرکت طاها فن تولید کننده برجسته انواع تجهیزات مربوط به تهویه مطبوع در کشور، در این مقاله
اطلاعاتی را در مورد یکی از تجهیزات مهم تهویه مطبوع به نام دستگاه هواکش صنعتی فراهم کرده است
و امیدوار است برای کاربران خود مفید باشد. اگر در مورد محصولات ما سوالاتی داشتید، یا قصد سفارش
محصول دارید، می‌توانید با استفاده از بخش تماس با ما با کارشناسان ما تماس بگیرید و با آنها مشورت کنید.

 

شرکت طاها فن
شرکت طاها فن

 

تماس بگیرید