Info@tahafan.ir

۰۹۱۲۰۴۰۴۵۸۶ مشاوره

درست همینجا ،

مکنده های صنعتی

معرفی بیشتر دستگاه مکنده صنعتی – قسمت اول

جاروبرقی یا مکنده صنعتی  ابزاری است که به‌عنوان یک دستگاه نظافتی کارآمد برای جمع‌آوری انواع مواد در محیط‌های صنعتی به کار می‌رود. امروزه، این تجهیزات مهم نه تنها در اماکن مسکونی، بلکه در محیط‌های تجاری و صنعتی نیز کاربردهای متعددی دارند. با این که اساس کار در همه انواع مکنده‌ها به طور کلی یکسان است، اما کاربرد آن‌ها در محیط‌های مختلف برای انجام عملیات گوناگون باعث شده است این مکنده‌ها انواع متعددی داشته باشند.

 

نمونه ای از دستگاه مکنده صنعتی
دستگاه مکنده صنعتی

 

اساس کارکرد یک مکنده صنعتی

 

اساس کار یک مکنده صنعتی به عملکرد صحیح پمپ آن مربوط می‌شود. کاربرد پمپ مکنده انتقال هوای داخل مخزن به بیرون از دستگاه است. تخلیه هوای داخل مخزن مکنده صنعتی باعث کمتر شدن فشار آن نسبت به محیط بیرون می‌شود و به همین دلیل، یک خلأ نسبی درون مخزن دستگاه شکل می‌گیرد. همین خلأ نسبی و اختلاف فشار درون و بیرون مخزن دستگاه مکنده صنعتی موجب می‌شود با باز شدن دهانه مکش، هوای بیرون تمایل بالایی برای ورود به داخل مخزن داشته باشد و با سرعت بالایی برای ایجاد تعادل وارد مخزن شود. این حرکت سریع هوا از بیرون به داخل مخزن باعث بلند کردن و حرکت دادن ذرات موجود در اطراف شده و آن‌ها را به داخل مخزن منتقل می‌کند.

 

نمونه ای از یک دستگاه مکنده صنعتی
دستگاه مکنده صنعتی

 

بخش‌های مختلف دستگاه مکنده صنعتی

 

هرچند استفاده متداول از مکنده صنعتی باعث شده این تجهیزات به دستگاه‌هایی شناخته شده بین افراد جامعه تبدیل شوند، اما در حقیقت، مکنده صنعتی از نظر ساختار یکی از پیچیده‌ترین دستگاه‌های نظافتی است. در این مقاله و ادامه آن در مقاله بعدی، بخش‌های مختلف یک مکنده صنعتی را معرفی خواهیم کرد.

 

دستگاه مکنده صنعتی
دستگاه مکنده صنعتی

پمپ مکش مکنده‌های صنعتی

 

پمپ مکش قسمتی است که به‌عنوان مهم‌ترین و کلیدی‌ترین بخش یک مکنده صنعتی به حساب می‌آید. همان‌طور که در همین مقاله توضیح دادیم، وظیفه اصلی پمپ مکش تخلیه هوای داخل مخزن دستگاه است. توجه داشته باشید که هر چه اختلاف فشار بین داخل و بیرون مخزن بیشتر باشد، انتقال هوا سخت‌تر می‌شود و به قدرت و توان بالاتری نیاز خواهد داشت. به همین دلیل است که هر پمپ مکش با توجه به ساختار و توان عملیاتی می‌تواند مخزن را تا حد معینی در خلأ قرار دهد. هر چه میزان خلأ ایجاد شده به وسیله پمپ بیشتر باشد، تمایل هوای بیرون مخزن به ورود به داخل آن بیشتر می‌شود و به همین نسبت سرعت هوا نیز افزایش پیدا می‌کند. این افزایش سرعت حرکت هوا باعث می‌شود توانایی مکنده صنعتی برای مکش مواد صحیح بیشتر شود. هر پمپ مکنده دو مشخصه مهم دارد که در ادامه آن‌ها را توضیح داده‌ایم.

 

نمونه ای از دستگاه گردگیر صنعتی
دستگاه گردگیر صنعتی

 

قدرت مکش

هر چه قدرت مکش دستگاه مکنده صنعتی بیشتر باشد، توانایی آن برای مکش مواد از نقاط دور دست و یا مکش مواد با چگالی بالا بیشتر می‌شود. به طور معمول، قدرت مکش در جاروبرقی‌ها با واحد میلی‌متر آب (mmH2O) نشان داده می‌شود. منظور از میلی‌متر آب، ارتفاعی است که مکنده در آن می‌تواند آب را به صورت عمودی مکش کند.

 

سرعت مکش

هر چه سرعت مکش جاروبرقی یا مکنده بیشتر باشد، حجم هوا و به تناسب آن، آب و مواد بیشتری در هر لحظه وارد مخزن می‌شوند. به همین دلیل، سرعت مکش به طور مستقیم با سرعت انجام عملیات رابطه مستقیم دارد. معمولاً سرعت مکنده‌ها را با واحد مترمکعب بر ساعت (m3/h) نشان می‌دهند.

 

طرح گرافیکی دستگاه سیکلون
طرحی از یک گردگیر سیکلون

 

شرکت طاها فن

 

شرکت طاها فن تولید کننده برجسته انواع تجهیزات مربوط به تهویه مطبوع در کشور، در این مقاله
اطلاعاتی را در مورد یکی از تجهیزات مهم سیستم تهویه مطبوع به نام  مکنده‌های صنعتی فراهم کرده است
و امیدوار است برای کاربران خود مفید باشد. اگر در مورد محصولات ما سوالاتی داشتید، یا قصد سفارش
محصول دارید، می‌توانید با استفاده از بخش تماس با ما با کارشناسان ما تماس بگیرید و با آنها مشورت کنید.

 

شرکت طاها فن
شرکت طاها فن
تماس بگیرید