Info@tahafan.ir

۰۹۱۲۰۴۰۴۵۸۶ مشاوره

درست همینجا ،

اجزای فن های سانتریفیوژ یا گریز از مرکز

آشنایی با جزئیات و کاربرد فن سانتریفیوژ یا گریز از مرکز – قسمت اول

به طور معمول،  فن سانتریفیوژ یا گریز از مرکز علاوه بر نوع تیغه، بر اساس نوع و شرایط ورودی و خروجی اتصال موتور محرک و سایر مشخصات شناخته شده و برای تهویه محیط‌های صنعتی به کار گرفته می‌شوند.

فن سانتریفیوژ یا گریز از مرکز  برای اکثر کاربردهای تجاری و صنعتی به دو گروه محفظه‌ای و دارای هوزینگ دسته بندی می‌شود . هر یک از این دو گروه، ویژگی‌های خاصی دارند که به خود اختصاص داده و بر اساس شرایط،  برای کاربردهای  مناسب‌تر ترجیح داده می‌شود. برای درک این ویژگی‌های عملیاتی، باید تفاوت‌های اساسی  بین نوع و شرایط ورودی و خروجی فن، شکل و شرایط کوپل فن به موتور محرک باید در نظر گرفته شوند.

 

نمونه ای از فن سانتریفیوژ یا گریز از مرکز
فن سانتریفیوژ یا گریز از مرکز

 

نکات مهم دیگر در مورد فن سانتریفیوژ یا گریز از مرکز

 

توجه داشته باشید که هر چند شناخت ویژگی‌های عملکرد آن فن مستقل اهمیت بسیاری دارد، اما چیدمان و شرایط ورودی و خروجی و کوپلینگ موتور و سایر موارد دیگری که تا کنون به آن‌ها اشاره کرده‌ایم و در نهایت، راندمان و عملکرد فن، تجهیزات جانبی نیز جایگاه خود را دارند.

برای مثال، در مقایسه بازده استاتیک، راندمان استاتیک فن سانتریفیوژ یا گریز از مرکز فوروارد  در محدوده ۶۰ تا ۸۰ درصد، فن‌های  ایرفویل در محدوده ۷۵ تا ۸۰ درصدی و فن‌های  آکسیال در محدوده ۷۰ تا ۷۲٪  قرار دارد.

 

 

تصویری از یک فن سانتریفیوژ
فن‌ سانتریفیوژ

 

انتخاب فن مناسب

 

با توجه به نکاتی که در همین مقاله توضیح دادیم، فن انتخاب شده باید به گونه‌ای  باشد که بتواند بهترین جریان هوا را تأمین کند و در عین حال بتواند با کمترین نیاز توان ورودی، الزامات عملکرد یا سیستم فن را  برآورده کند.

فن سانتریفیوژ یا گریز از مرکز رایج‌ترین نوع فن است که در صنعت تهویه استفاده می‌شود. فن‌های سانتریفیوژ یک پروانه دوار دمنده  دارند که محفظه‌ای از جنس ورق اطراف پروانه را احاطه کرده است. در بیشتر وقت‌ها به آن هوزینگ فن گفته می شود. هوزینگ فن جریان هوا را در یک مسیر دلخواه، به سمت  خروج از
یک دریچه تخلیه کنترل می‌کند

 

تصویری از فن سانتریفیوژ بکوارد
فن سانتریفیوژ بکوارد

 

فن سانتریفیوژ یا گریز از مرکز که از  پروانه‌های نوع فوروارد  یا ایرفویل استفاده می‌کنند، در کاربردهای با اندازه  بزرگتر، اغلب در هر پروانه بیشتر از یک ورودی در یک محفظه فن قرار گرفته است‌. بیشترین ساختار معمول عرض دو برابر است (double-width, double inlet (DWDI)) که دارای پروانه  است و کنار هم یک
صفحه یا دیسک  مشترک دارند.

 

تصویری از فن سانتریفیوژ فوروارد
فن سانتریفیوژ فوروارد

 

ادامه این مفاله را در اینجا بخوانید.

شرکت طاها فن

 

شرکت طاها فن تولید کننده برجسته انواع تجهیزات مربوط به تهویه مطبوع در کشور، در این مقاله
اطلاعاتی را در مورد یکی از تجهیزات مهم سیستم تهویه مطبوع به نام دمنده های صنعتی فراهم کرده است
و امیدوار است برای کاربران خود مفید باشد.اگر در مورد محصولات ما سوالاتی داشتید، یا قصد سفارش محصول
دارید، می‌توانید با استفاده از بخش تماس با ما با کارشناسان ما تماس بگیرید و با آنها مشورت کنید.

 

فن سانتریفیوژ
فن سانتریفیوژ
تماس بگیرید