Info@tahafan.ir

۰۹۱۲۰۴۰۴۵۸۶ مشاوره

درست همینجا ،

نمونه ای از دستگاههای سیکلون

آشنایی با اصول کار دستگاه سیکلون – قسمت سوم

در دو مقاله پیشین خود اطلاعاتی در مورد دستگاه سیکلون منتشر کردیم (لینک قسمت دوم). حال در این قسمت برخی از نکات دیگر در مورد این دستگاه را منتشر کرده‌ایم تا آشنایی بیشتری با آن به دست آورید.

 

دستگاه سیکلون و استفاده از آن در سیستم‌های مکش و دهش

 

دستگاه سیکلون دستگاهی است که از آن هم در شرایط فشار هم در شرایط مکش استفاده کرد. اگر این دستگاه در شرایط مکش به کار رود، سایش دمنده کم خواهد بود که این امر یک مزیت عمده برای دستگاه سیکلون به شمار می‌رود. هرگاه دستگاه در فشار پایین کار کند، باید قیف تخلیه غبار طوری ساخته شود که تا حد امکان از نفوذ هوا جلوگیری کند.

 

طرح گرافیکی دستگاه سیکلون
طرحی از یک گردگیر سیکلون

 

نحوه استفاده از دستگاه سیکلون در دمای زیاد

 

اگر دمای گاز زیاد باشد، سطح داخلی دستگاه سیکلون باید با استفاده از آستری از آجر نسوز و قسمت‌های خروجی با صفحات مقاوم در برابر گرما یا سرامیک پوشانده شود. در مواردی که گاز دمای متوسطی دارد، این دما باید بین ۲۰ الی ۲۵ درجه بیشتر از نقطه شبنم باشد و به همین منظور، سطح خارجی دستگاه سیکلون را با عایق گرمایی می‌پوشانند. از آنجایی که نباید هوا به داخل سیکلون و برعکس نفوذ کند، دریچه‌های بازدید باید در سرپوش قسمت خروجی تعبیه شوند و به هیچ وجه در روی بدنه سیکلون قرار نگیرند تا بدین ترتیب جلوی ورود هوا به آن گرفته شود.

 

تصویری از یک دستگاه سیکلون
دستگاه گردگیر سیکلون

 

نحوه لوله‌کشی و مسیر گاز به دستگاه سیکلون

 

لوله‌هایی که گاز را به دستگاه سیکلون آورده یا از آن دور می‌کنند، باید حتی‌الامکان در یک مسیر مستقیم کشیده شوند. توجه داشته باشید که شیر کشویی و شیر پروانه‌ای نیز نباید در قسمت‌های ورودی و خروجی گروه سیکلون ها قرار گیرند تا بدین ترتیب تعادلی که بین مقاومت‌های آئرودینامیکی ایجاد شده است، از بین نرود.

 

قسمت‌های مختلف دستگاه سیکلون
اجزای مختلف دستگاه سیکلون

 

نحوه طراحی سیکلون‌های موازی

 

در سیکلون‌های موازی که قیف تخلیه مشترک دارند، گاز از یک دستگاه سیکلون به سیکلون دیگر می‌رود و به این ترتیب به بازده غبارگیری لطمه می‌زند. برای رفع این مشکل، سیکلون‌ها باید یک طرح داشته باشند و با یک خطای مجاز ساخته و نصب شوند و مقاومت آئرودینامیکی یکسانی داشته باشند. علاوه بر این، گاز باید به‌طور یکنواخت بین قسمت‌های ورودی و خروجی گروه سیکلون‌ها توزیع شود.

لازم به ذکر است در بعضی موارد که گاز اولیه غبار زیادی در خود دارد، می‌توان از دو سیکلون متوالی استفاده کرد. به‌طورکلی، سیکلون اول کمی از بقیه بزرگ‌تر است و بازدهی کمتری دارد. اما از نظر بسته شدن مسیر و ایجاد نکردن مقاومت در مقابل جریان گاز، نسبت به بقیه آن‌ها کیفیت بهتری دارد. سیکلون دوم برای حداکثر طراحی می‌شود؛ یعنی اندازه آن باید مطلوب باشد. نصب دو دستگاه سیکلون مشابه به‌طور متوالی ضروری نیست.

اگر دو دستگاه سیکلون به‌طور متوالی قرار می‌گیرند، نباید قیف تخلیه مشترکی داشته باشند. در صورتی که کانال‌های جداگانه زیر
هر  سیکلون به قیف تخلیه مشترکی مربوط شوند، باید کانال دریچه‌هایی داشته باشد که از نفوذ هوا جلوگیری نماید.

اگر گاز سایش زیادی داشته باشد، جداره‌های سیکلون را می‌توان با استفاده از مواد ضد سایش مانند آجرهای بازالتی در برابر
سایش مقاوم ساخت.

 

نمایی از دستگاه سیکلون
سیکلون

 

شرکت طاها فن

 

شرکت طاها فن تولید کننده برجسته انواع تجهیزات مربوط به تهویه مطبوع در کشور، در این مقاله
اطلاعاتی را در مورد یکی از تجهیزات مهم سیستم تهویه مطبوع به نام دستگاه سیکلون فراهم کرده است
و امیدوار است برای کاربران خود مفید باشد. اگر در مورد محصولات ما سوالاتی داشتید، یا قصد سفارش
محصول دارید، می‌توانید با استفاده از بخش تماس با ما با کارشناسان ما تماس بگیرید و با آنها مشورت کنید.

 

سیکلون
سیکلون
تماس بگیرید